Святитель Ігнатій (Брянчанінов). Про читання Євангелія

При читанні Євангелія не шукай насолоди, не шукай захоплень, не шукай блискучих думок: намагайся побачити непогрішиму святу істину. Не вдовольняйся лише безплідним читанням Євангелія; намагайся дотримуватись його заповіді, читай його ділами. Це – книга життя, і її треба читати життям. Не думай, що без причини найсвятіша з книг, Чотириєвангеліє, починається Євангелієм від Матфея, а закінчується Євангелієм від Іоанна. Матфей навчає більше, як виконувати волю Божу, і його настанови особливо личать початківцям на шляху Божому; Іоанн викладає образ з’єднання Бога з людиною, оновленою заповідями, що є доступним лише тим, хто досяг успіху на шляху Божому.

Відкривши для читання книгу – святе Євангеліє, згадай, що вона вирішить твою вічну долю. За нею ми будемо суджені, і дивлячись по тому, якими були тут, на землі, відносно неї, отримаємо в заслугу або вічне блаженство, або вічну страту (див. Ін. 12, 48). Бог відкрив свою волю дрібній порошині – людині! Книга, в якій викладена ця велика і всесвята воля, – в твоїх руках. Ти можеш і прийняти, і відкинути волю Творця і Спасителя твого, дивлячись по тому як тобі угодно. Твої вічне життя і вічна смерть у твоїх руках – тож розсуди, наскільки тобі потрібно бути обережним, виваженим. Не бався зі своєю вічною долею!

Молися в сокрушенні духа Господеві, щоб Він відкрив тобі очі бачити чуда, приховані в Його законі (див. Пс. 118, 18), яким є Євангеліє. Відкриваються очі – і бачимо дивовижне зцілення душі від гріха, вчинене Словом Божим. Зцілення тілесних недугів було тільки доказом зцілення душі, доказом для тілесних людей, для розуму, осліпленого чуттєвістю (див. Лк. 5, 24).

Читай Євангеліє з надзвичайним благоговінням і уважністю. В ньому нічого не вважай незначним, малодостойним для розгляду. Кожна його йота породжує промінь життя. Зневага життям – смерть.

Читаючи про прокажених, розслаблених, сліпих, кривих, біснуватих, яких зцілив Господь, роздумуй, що твоя душа, яка носить різноманітні виразки гріха, і яка перебуває в полоні демонів, подібна до цих недужих. Навчайся з Євангелія вірі, якою Господь, що зцілив їх, зцілить і тебе, якщо старанно благатимеш Його про твоє зцілення.

Зберігай собі таку схильність душі, щоб тобі бути здатним отримати зцілення. Ті, хто здатний отримати його зізнаються у своїй гріховності, наважилися полишити її (див. Ін. 9, 39, 41). Гордовитому праведникові, тобто грішникові, який не бачить своєї гріховності, не потрібен Спаситель, Він для нього зайвий (див. Мф. 9, 13).

Бачення гріхів, бачення того падіння, в якому перебуває весь людський рід, є особливим даром Божим. Випроси собі цей дар, і тоді зрозумілішою буде тобі книга Небесного Лікаря – Євангеліє. Намагайся, щоб Євангеліє засвоїлося твоєму розуму і серцю, щоб твій розум, так би мовити, плавав у ньому, жив у ньому: тоді і твоя діяльність легко зробиться євангельською. Цього можна досягти безперервним побожним читанням, вивченням Євангелія.

Преподобний Пахомій Великий, один зі славнозвісних давніх Отців, знав напам’ять святе Євангеліє і, за одкровенням Божим, ставив своїм учням за неодмінний обов’язок, вивчити його. В такий спосіб Євангеліє супроводжувало їх всюди, постійно керувало ними.

Яким щастям, яким багатством є можливість тримати Євангеліє в пам’яті! Неможливо передбачити круговерті і нещастя, які можуть трапитися з нами протягом земного життя. Євангеліє, що перебуває в пам’яті, читається сліпим, в’язнів супроводжує до в’язниці, розмовляє з хліборобами на ниві, зрошеній їх потом, наставляє суддів під час правосуддя, керує купцями при торгівлі, звеселяє хворих під час втомливого безсоння й тяжкої самотності.

Не насмілюйся сам витлумачувати Євангеліє та інші книги Святого Письма. Святе Письмо промовлене святими Пророками й Апостолами, промовлено не довільно, але через вселення Святого Духа (див. 2 Пет. 1, 21). Хіба не безумством є його довільне тлумачення?

Святий Дух, Який промовив через Пророків і Апостолів Слово Боже, витлумачив його через святих Отців. І Слово Боже і його тлумачення – дар Святого Духа. Тільки лиш таке тлумачення приймає свята Православна Церква! Тільки лиш це тлумачення приймають її істинні діти!

Хто пояснює Євангеліє і все Святе Письмо довільно, той цим самим відкидає тлумачення його святими Отцями, Святим Духом. Хто відкидає тлумачення Святого Письма Святим Духом; той, поза сумнівом, відкидає і саме Святе Письмо.

І буває Слово Боже, слово спасіння, для зухвалих його тлумачів шляхом до смерті, мечем обосічним, яким вони заколюють самі себе на вічну погибель (див. 2 Пет. 3, 16; 2 Кор. 2, 15-16). Ним вбили себе навічно Арій, Несторій, Євтихій та інші єретики, котрі впали довільним і зухвалим тлумаченням Святого Письма в богохульство.

Дивлюсь Я на вбогого та на розбитого духом, і на тремтячого над Моїм словом (Іс. 66, 2), каже Господь. Таким будь стосовно Євангелія і присутнього в ньому Господа.

Полиш гріховне життя, полиш земні пристрасті й насолоди, відречися від власної душі, тоді зробиться для тебе доступним і зрозумілим Євангеліє.

Хто ненавидить душу свою на цім світі, сказав Господь, – душі, для якої, від падіння, гріхолюбство зробилося немов би природним, ніби життям, – збереже її в вічне життя (Ін. 12:25). Для того, хто любить свою душу, для того, хто не зважується на самовідданість, Євангеліє закрите: він читає букву, але слово життя, як Дух, лишається для нього під непроникною завісою.

Коли Господь перебував на землі пресвятим тілом, багато хто бачив Його і, в той самий час, не бачив. Яка користь, коли людина дивиться тілесними очима, такими ж, як і в тварин, та нічого не бачить очима душі – розумом і серцем? І нині багато хто щодня читає Євангеліє, та разом з тим ніколи не читав його, зовсім не знає його.

Євангеліє, як сказав один преподобний пустельник, читається розумом чистим; розуміється в міру виконання його заповідей на ділі. Але точного й досконалого розкриття Євангелія неможливо здобути в собі власними зусиллями: це – дар Христа.

Дух Святий, вселившись в Свого правдивого і вірного служителя, робить його також досконалим читачем і правдивим виконавцем Євангелія.

Євангеліє є зображенням властивостей нової людини, яка – Господь із неба (1 Кор. 15, 47). Ця нова людина є Богом за природою. Святий Свій рід людей, що вірують в Нього і на Його зразок преображених, Він вчинив богами за благодаттю.

Ви, що перебуваєте в сморідному і брудному болоті гріхів, знаходите в ньому насолоду! Підніміть ваші голови, гляньте на чисте небо: там ваше місце! Бог дає вам достоїнство богів; ви, відкидаючи це достоїнство, обираєте для себе інше: достоїнство тварин, і найнечистіших. Отямтеся! Залиште болото смердюче; очистьтеся сповіданням гріхів; вмийтеся слізьми каяття; прикрасьтеся слізьми розчулення; підніміться з землі; зійдіть на небо – вас виведе туди Євангеліє. Аж доки ви маєте світло,- Євангеліє, в якому прихований Христос, – віруйте в світло, щоб синами світла – Христа – ви стали (Ін. 12, 36).

*******

При чтении Евангелия не ищи наслаждения, не ищи восторгов, не ищи блестящих мыслей: ищи увидеть непогрешительно святую Истину.

Не довольствуйся одним бесплодным чтением Евангелия; старайся исполнять его заповедания, читай его делами. Это – книга жизни, и надо читать ее жизнию.

Не думай, что без причины священнейшая из книг, Четвероевангелие, начинается Евангелием от Матфея, а оканчивается Евангелием от Иоанна. Матфей научает более, как исполнять волю Божию, и его наставления особенно приличествуют начинающим путь Божий; Иоанн излагает образ соединения Бога с человеком, обновленным заповедями, что доступно одним преуспевшим на пути Божием.

Раскрывая для чтения книгу – святое Евангелие, вспомни, что она решит твою вечную участь. По ней мы будем судимы, и, смотря по тому, каковы были здесь на земле по отношению к ней, получим в удел или вечное блаженство, или вечные казни.

Бог открыл свою волю ничтожной пылинке – человеку! Книга, в которой изложена эта великая и всесвятая воля – в твоих руках. Ты можешь и принять и отвергнуть волю Создателя и Спасителя твоего, смотря по тому, как тебе угодно. Твои вечная жизнь и вечная смерть в руках твоих: рассуди же, сколько нужно тебе быть осторожну, благоразумну. Не играй своею участью вечною!

Молись в сокрушении духа Господу, чтоб Он открыл тебе очи видеть чудеса, сокровенные в законе Его, который – Евангелие. Открываются очи – и усматривается чудное исцеление души от греха, совершаемое Словом Божиим. Исцеление телесных недугов было только доказательством исцеления души, доказательством для плотских людей, для умов, заслепленных чувственностию.

Читай Евангелие с крайним благоговением и вниманием. В нем не сочти ничего маловажным, малодостойным рассматривания. Каждая йота его испущает луч жизни. Пренебрежение жизни – смерть.

Читая о прокаженных, расслабленных, слепых, хромых, беснующихся, которых исцелил Господь, помышляй, что душа твоя, носящая многоразличные язвы греха, находящаяся в плену у демонов, подобна этим больным. Научайся из Евангелия вере, что Господь, исцеливший их, исцелит и тебя, если ты будешь прилежно умолять Его о исцелении твоем.

Стяжи такое расположение души, чтоб тебе быть способным к получению исцеления. Способны получить его сознающиеся в своей греховности, решившиеся оставить её. Горделивому праведнику, то есть, грешнику, не видящему своей греховности, не нужен, бесполезен Спаситель.

Зрение грехов, зрение того падения, в котором находится весь род человеческий, есть особенный дар Божий. Испроси себе этот дар, и понятнее будет для тебя книга Небесного Врача – Евангелие.

Постарайся, чтоб Евангелие усвоилось твоему уму и сердцу, чтоб ум твой, так сказать, плавал в нем, жил в нем: тогда и деятельность твоя удобно соделается евангельскою. Этого можно достичь непрестанным благоговейным чтением, изучением Евангелия.

Преподобный Пахомий Великий, один из знаменитейших древних Отцов, знал наизусть святое Евангелие и вменял ученикам своим, по откровению Божию, в непременную обязанность выучить его. Таким образом Евангелие сопутствовало им повсюду, постоянно руководило их.

И ныне отчего бы христианским воспитателям не украсить памяти невинного дитяти Евангелием, чем засорять ее изучением Езоповых басней и прочих ничтожностей?

Какое счастие, какое богатство – стяжание Евангелия памятию! Нельзя предвидеть переворотов и бедствий, могущих случиться с нами в течении земной жизни. Евангелие, принадлежащее памяти, читается слепым, узнику сопутствует в темницу, говорит с земледельцем на ниве, орошаемой его потом, наставляет судию во время самого присутствия, руководит купца на торгу, увеселяет больного во время томительной бессонницы и тяжкого одиночества.

Не дерзай сам истолковывать Евангелие и прочие книги Священного Писания. Писание произнесено святыми Пророками и Апостолами, произнесено не произвольно, но по внушению Святаго Духа. Как же не безумно истолковывать его произвольно?

Святый Дух, произнесший через Пророков и Апостолов Слово Божие, истолковал его через святых Отцов. И Слово Божие и толкование его – дар Святаго Духа. Только это одно истолкование принимает святая Православная Церковь! Только это одно истолкование принимают ее истинные чада!

Кто объясняет Евангелие и все Писание произвольно, тот этим самым отвергает истолкование его святыми Отцами, Святым Духом. Кто отвергает истолкование Писания Святым Духом, тот без всякого сомнения, отвергает и самое Священное Писание.

И бывает слово Божие, слово спасения, для дерзких толкователей его зловоние в смерть, мечом обоюдоострым, которым они закалывают сами себя в вечную погибель. Им убили себя навечно Арий, Несторий, Евтихий и прочие еретики, впавшие произвольным и дерзким толкованием Писания в богохульство.

На кого воззрю, токмо на кроткаго молчаливаго и трепещущаго словес Моих,- говорит Господь. Таков будь относительно Евангелия и присутствующего в нем Господа.

Оставь греховную жизнь, оставь земные пристрастия и наслаждения, отрекись души своей, тогда сделается для тебя доступным и понятным Евангелие.

Ненавидяй души своея в мире сем,- сказал Господь – души, для которой, от падения, грехолюбие сделалось как бы природным, как бы жизнию – в живот вечный сохранит ю. Для любящего душу свою, для того, кто не решается на самоотвержение закрыто Евангелие: он читает букву; но слово жизни как Дух, остается для него под непроницаемою завесой.

Когда Господь был на земле пресвятою плотию,- многие видели Его и, вместе, не видели. Что пользы, когда человек смотрит телесными очами, общими у него с животными, а ничего не видит очами души – умом и сердцем? И ныне многие ежедневно читают Евангелие, и вместе никогда не читали его, вовсе не знают его.

Евангелие, сказал некоторый преподобный пустынножитель, умом чистым читается; понимается по мере исполнения заповеданий его самым делом. Но точного и совершенного раскрытия Евангелия не возможно стяжать в себе собственными усилиями: это – дар Христов.

Дух Святый, вселившись в истинного и верного служителя Своего, соделывает его и совершенным читателем и истинным исполнителем Евангелия.

Евангелие есть изображение свойств нового человека который – Господь с небесе. Этот новый человек – Бог по естеству. Святое племя Свое человеков, в Него верующих и по Нему преобразившихся, Он соделывает богами по благодати.

Вы, которые валяетесь в смрадном и грязном болоте грехов, находите в нем наслаждение! Подымите главы ваши, взгляните на чистое небо: там ваше место! Бог дает вам достоинство богов; вы, отвергая это достоинство избираете для себя другое: достоинство животных,- и самых нечистых. Опомнитесь! Оставьте болото зловонное; вычиститесь исповеданием грехов; умойтесь слезами раскаяния; украсьтесь слезами умиления; подымитесь от земли; взойдите на небо: вас возведет туда Евангелие. Дондеже свет имате, – Евангелие, в котором сокровен Христос – веруйте во свет, да сынове Света – Христа – будете.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *